3 abr 2014

CUC (publicat a El Triangle)






CUC

Desde la terraza del piso 13 del lugar donde estoy alojado en La Habana y mirando al    " malecon " , observo un billete de 20 CUC, que es la moneda convertible del peso cubano , y reflexiono sobre la forma en que conviven dos sociedades económicas diferentes, la de los que disponen y los que no . Simultáneamente mis lecturas sobre antropología social y cultural, me transportan hasta una afirmación contundente: " Las sociedades estáticas que no evolucionan corren el riesgo de extinguirse" .

Los cambios culturales que se van produciendo sucesivamente son introducidos en nuestras formas de vida de manera que se va produciendo una asimilación inconsciente de nuevas costumbres, símbolos, mitos, valores, creencias, expresiones lingüísticas etc.  que hasta llegan a transformar y / o modificar los propios de forma que no alteran la cohesión básica de estos por un tiempo determinado , hasta el momento en que dejan de ser lo que originalmente eran , y ya es tarde .

En sociedades como la nuestra , la dirección fáctica de la organización social en la que existen de forma explícita lazos de parentesco , linaje , clase o etnicidad , acepta este tipo de influenza con la condición de poder mantener el grado de dominio que tienen sobre nuestra sociedad , aunque fuera de forma delegada .

En el espacio geográfico más amplio, España o Europa, se producen situaciones similares, con la diferencia que en España es otro grupo el que controla los resortes del estado vigente y en Europa hay otros vinculados a estados más fuertes que desde su propia estructura social determinan el grado y forma de desarrollo de la organización presente y futura, de todos .

El desarrollo de la estructura cultural y política de España y Cataluña han tenido caminos paralelos, con convergencias y divergencias de acuerdo con los intereses de las clases y estamentos dominantes. La oligarquía española formada por grandes propietarios agrícolas y altos funcionarios del estado actualmente ya han tomado total posesión del aparato del estado y de las grandes corporaciones, y trata de engullir a las periféricas debilitadas por los procesos de concentración y por fenómeno de la globalización.

Dicho y hecho, nuestras familias dominantes que en nuestro caso no han abandonado nunca su sentimiento patrimonialista del Paìs y de las personas que lo componemos , no le queda más  remedio que agitar la amenaza de la secesión , aunque buscando nuevos aliados superestructurales que garantizaran su estatus actual . Sectores sociales beneficiados por unos y otros, o que aspiran a progresar en la estructura social, no dudan en ofrecer todo tipo de justificaciones, intelectuales, científicas o económicas para avalar las diferentes posiciones confrontadas.

Los ciudadanos, afectados como estamos por las consecuencias de todos los cambios que se están produciendo y que sólo tienen como objetivo garantizar la posición social y económica de los grupos dominantes, y la gratificación a la afinidad de los encargados del control social, nos encontramos hartos de etnicidad irracional defensiva u ofensiva que hacen que vivamos como propia esta confrontación . La historia esta llena de situaciones similares propias o ajenas y es muy significativo que siempre que se nos reclama la adhesión se nos convoque como "pueblo " y no como " ciudadanos" , y nunca se nos clarifique los términos reales de la cuestión .

Ciertamente  nuestros élites dirigentes sean económicas , religiosas , sociales o políticas , tienen orígenes y objetivos claramente diferenciados desde un punto de vista provincialista , pero ninguna diferencia si lo proyectamos globalmente . Para ellos sólo es una disputa por su " resituación " en el nuevo marco global, y su ubicación en la nueva estructura.

En este escenario, el sistema democrático queda fuertemente tocado por la acción censataria de este poderes , y nuestra incapacidad para asumir nuestro papel de " ciudadanos" con todas las consecuencias . Hoy defender la democracia participativa es un acto revolucionario, ante el que no habrá excesiva tolerancia, si no al tiempo. Basta que nos demos cuenta del conjunto de medidas de control social, de deterioro de las instituciones, y  de la  esquilmación del patrimonio público y personal al que estamos sometidos.

Los ciudadanos, somos igual a todas partes, tenemos las mismas necesidades y las mismas aspiraciones, que es el bienestar de todos, si lo miramos desde un punto de vista altruista y cooperativo. No podemos renunciar al ejercicio democrático libre, universal y no manipulado. Nos hemos de implicar directamente en todas las cuestiones que nos afectan, y exigir a nuestros representantes que defiendan nuestros intereses y no los suyos o los de los que muchos acaban sirviendo. Al final si no , ellos tendrán su CUC y nosotros lo que quede .
---------------------------------------------------------------------------------


CUC

Des de la terrassa del pis 13 del lloc on estic allotjat a L‘Havana i mirant al “malecon”, observo un bitllet de 20 CUC, que es la moneda convertible del pes cubà, i reflexiono sobre la forma en que conviuen dues societats econòmiques diferents, la   dels que en disposen i dels que no. Simultàniament les meves lectures sobre antropologia social i cultural, em transporten fins a una afirmació contundent: “ Les societats estàtiques que no evolucionen corren el risc d’ extingir-se”.

Els canvis culturals que es van produint successivament son introduïts en les nostres formes de vida de manera que es va produint una assimilació inconscient de nous costums, símbols, mites, valors, creences, expressions lingüístiques etc... que fins in tot transformen i/o modifiquen els propis de forma que no alteren la cohesió bàsica d’ aquests per un temps determinat, fins el moment que deixen de ser el que originalment eren, i ja es tard.

En societats com la nostra, la direcció fàctica de l’ organització social en la que existeixen de forma explícita lligams de parentiu, llinatge, classe o etnicitat, accepta aquest tipus d’ influença amb la condició de poder mantenir el grau de domini que tenen sobre la nostra societat, ni que fos de forma delegada.

A l’ espai geogràfic mes ampli, Espanya o Europa, es produeixen situacions similars, amb la diferència que a Espanya es un altre grup el que controla els ressorts de l’estat vigent i a Europa hi ha d’ altres vinculats a estats més forts que des de la seva pròpia estructura social determinen el grau i forma de desenvolupament de l’ organització present i futura, de tots.

El desenvolupament de l’ estructura cultural i política d’ Espanya i Catalunya  han tingut camins paral·lels, amb convergències i divergències d’ acord amb els interessos de les classes i estaments dominants. L’ oligarquia espanyola formada per grans propietaris agrícoles i alts funcionaris de l’ estat actualment ja han pres total possessió de l’ aparell de l’ estat i de les grans corporacions; i tracta de engolir a les perifèriques afeblides pels processos de concentració i pel fenomen de la globalització.

Dat i beneït, les nostres famílies dominants que en el nostre cas no han abandonat mai el seu sentiment patrimonialista del Paìs i de les persones que el componem, no li queda més que remei que agitar l’ amenaça de la secessió, tot i cercant nous aliats superestructurals que garantissin el seu estatus actual. Sectors socials beneficiats pels uns i els altres, o que aspiren a progressar en l’ estructura social, no dubten en oferir tot tipus de justificacions, intel·lectuals, científiques o econòmiques per avalar les diferents posicions confrontades.

Els ciutadans, afectats com estem per les conseqüències de tots els canvis que s’ estan produint i que només tenen com objectiu garantir la posició social i econòmica dels grups dominants, i la gratificació a l’ afinitat dels encarregats del control social, ens trobem atipat d’ etnicitat irracional defensiva u ofensiva que fa que vivim com pròpia aquesta confrontació. La historia es plena de situacions similars pròpies o alienes i es molt significatiu que sempre que  s’ ens reclama l’ adhesió s’ ens convoqui com a “poble” i no com a “ciutadans”, i mai  s’ ens clarifiqui els termes reals de la qüestió.

Certament ls nostres élites dirigents siguin econòmiques, religioses, socials o politiques, tenen orígens i objectius clarament diferenciats des d’ un punt de vista provincialista, però cap diferència si ho projectem globalment. Per ells només es una disputa per la seva “resituació”  en el nou marc global, i la seva ubicació en la nova estructura.

En aquest escenari, el sistema democràtic queda fortament tocat per l’ acció censatària d’ aquest poders, i la nostra incapacitat per assumir el nostre paper de “ciutadans” amb totes les conseqüències. Avui defensar la democràcia participativa es un acte revolucionari, davant el qual no hi haurà excessiva tolerància; si no al temps. Només cal que ens adonem del conjunt de mesures de control social, de deteriorament de les institucions, i de desposseïment del patrimoni  públic i personal al que estem sotmesos.

Els ciutadans, som igual a tota arreu; tenim les mateixes necessitats i les mateixes aspiracions, que es el benestar de tots, si ho mirem des d’un punt de vista altruista i cooperatiu. No podem renunciar a l’ exercici democràtic lliure, universal i no manipulat.  Ens hem d’ implicar directament en totes les qüestions que ens afecten, i exigir als nostres representants que defensin els nostres interessos i no els seus o els dels que molts acaben servint. Al final si no, ells tindran el seu CUC i nosaltres el que quedi.





1 comentario:

Emili Ballesteros dijo...

Sense dubte, cal parlar del APODERAMENT ciutadà. El que es incomprensible que (per exemple) quan en paisos democratics han aconseguit el poder politic durant mes de 20 anys, els denominats d'esquerra (socialistes) NO hagin fet res per portar a terme aquest APODERAMENT CIUTADÀ. Tot el contrari han col.laborat amb el 1% per enfonsar a la CIUTADANIA a la mínima expressió. A més de "fitxar" els destacats "cerebres" procedents del 99% per conduir a la CIUTADANIA cap el CUC!.